Czy poziom nawodnienia organizmu wpływa istotnie na jakość naszego snu?

Regeneracyjny sen jest bardzo ważnym czynnikiem pozwalającym na prawidłowe funkcjonowanie organizmu w trakcie dnia. Energia oraz sprawne myślenie wynika między innymi z efektywnego wypoczynku, który zapewniamy sobie podczas snu. Często jednak zdarza się, że bez konkretnego powodu czujemy się osłabieni i rozdrażnieni pomimo pozornie dobrze przespanej nocy.

Powodem takiego stanu rzeczy może być odwodnienie. Warto zadbać o odpowiednią gospodarkę wodną organizmu aby zmaksymalizować efektywność naszego snu. Nawet delikatne odwodnienie może być powodem lżejszego snu, przez co mięśnie oraz mózg nie są w stanie w pełni się zregenerować. 

Poniżej kilka rad, które pozwolą na prawidłowe nawodnienie:

1: SZKLANKA ZIMNEJ WODY RANO ZAMIAST KAWY

Jeśli pierwszą rzeczą, którą robisz po wstaniu z łóżka jest przygotowanie filiżanki kawy to powinieneś zmienić swoje poranne nawyki. Po przespanej nocy nasz organizm potrzebuje nawodnienia, już sam oddech powoduje stratę znacznej ilości wody, dlatego najpierw powinniśmy wypić szklankę (najlepiej zimnej) wody. Wspomaga to również metabolizm, ponieważ ciało musi włożyć więcej wysiłku w ogrzanie chłodnego płynu i przez to pobudzamy nasz organizm do działania. Dobrą praktyką jest także dodanie cytryny.

2: WYPIJ KAWĘ PO CONAJMNIEJ 2 LUB 3 GODZINACH OD PRZEBUDZENIA

Kawa działa jak diuretyk – tzn. wpływa na wzmocnione działanie nerek powodując wydalanie większej ilości wody i elektrolitów takich jak wapń, sód czy potas. Biorąc pod uwagę fakt, że podczas snu organizm stracił znaczną część wody, nie powinniśmy zwiększać tego deficytu. Ponad to, kofeina utrzymuje się w organizmie przez bardzo długi czas, dlatego zaleca się również spożycie kawy maksymalnie na 6h przed snem.

 

3: PIJ WODĘ W TRAKCIE POSIŁKU

Picie wody w trakcie posiłku wpływa pozytywnie na proces trawienia. Dzięki temu organizm jest w stanie lepiej przyswajać wartości odżywcze zawarte w jedzeniu. Aby ulepszyć jakość snu warto uzupełnić swoją dietę o produkty bogate w kwasy omega 3, selen czy magnez – dzięki nim nasz sen może być bardziej efektywny. Przykłady produktów bogatych w te składniki to m.in: orzechy, ryby, sezam, otręby pszenne…

4: SZKLANKA WODY BEZPOŚREDNIO PRZED SNEM

Istnieje błędne przekonanie, że wypicie szklanki wody przed snem może spowodować potrzebę skorzystania z toalety a w efekcie przebudzenie. Jeśli nie masz problemów z pęcherzem to takie zjawisko nie powinno się pojawić. Sam bodziec powodujący przerwanie snu jest raczej czynnikiem zewnętrznym np. hałas. Dlatego chęć skorzystania z toalety jest raczej skutkiem przebudzenia a nie jego przyczyną. Bardziej istotne jest raczej zapobieganie m.in. skurczom nóg, które wynikają z odwodnienia i zaburzają prawidłową regenerację podczas snu.

GDPR Cookie Consent with Real Cookie Banner